eyJwb3J0cmFpdCI6ImFrdHVhbGl0YSIsImFsbCI6ImFrdHVhbGl0YSJ9
Úterý, 16 dubna, 2024

Podíl domácích potravin na pultech obchodů se vrátil nad 40%

Více článků

Podíl Slovenská potravin vystavených na pultech v maloobchodě v roce 2021 zaznamenal nejvyšší meziroční nárůst za posledních deset let a dosáhl hodnoty 41,4%. Meziročně jde o nárůst o 1,5 procentního bodu. Vyplývá to z průzkumu, který v březnu prostřednictvím agentury Go4Insight uskutečnila Potravinářská komora Slovenska (PKS).

PKS tento průzkum realizuje již od roku 2011. Podíl vystavení Slovenská potravin podle údajů komory do roku 2017 permanentně klesal až na 37,2%, a od roku 2018 začal postupně opět růst. Podíl vystavených Slovenská výrobků roste kontinuálně čtvrtý rok po sobě. Navzdory mírně optimistickému trendu je však podíl vystavených Slovenská výrobků relativně nízký. Aktuálně je stále nižší, než tomu bylo do roku 2014.

Lídrem v nabídce Slovenská potravin jsou již tradičně řetězce COOP Jednota s 55% vystavených Slovenská výrobků, se stejným 50-procentním podílem následují prodejny Fresh a CBA. Nejméně Slovenská výrobků je vystaveno v řetězci Lidl, a to 28%. Lidl však svůj podíl vystavených výrobků za období posledních pěti let zdvojnásobil.

„V důsledku nezájmu předchozích vlád a chybného nastavení domácích pravidel čerpání evropských fondů je potravinářský průmysl na Slovensku investičně poddimenzovaný. Na výraznější růst podílu Slovenská potravin je nutné, aby vláda naplnila své předsevzetí z Programového prohlášení na podporu domácí výroby potravin, „upozornil prezident PKS Daniel Poturnay. Šéf komory dodal, že stejně bude důležité, jak se v následujícím období projeví snížení ochrany výrobců potravin před nepřiměřenými podmínkami v obchodních vztazích podle přijaté novely zákona z dílny koaličních poslanců.

Podíl vystavených Slovenská výrobků do značné míry ovlivňuje i formát prodejny. Nejvyšší podíl je v malých prodejnách, následují supermarkety, pak hypermarkety a nejnižší podíl vystavených Slovenská výrobků je v diskontech.

„Dlouhodobě je jasná dělicí čára mezi obchodními řetězci s podílem Slovenská potravin 50% a více a zahraničními řetězci s podílem 43% a méně. Většina zahraničních sítí přitom zaznamenává za poslední pětileté období stejné podíly, „zhodnotil Poturnay. Významnější růst zaznamenala pouze síť Kauflandu, která se dotahuje na jiná zahraniční sítě a Lidl, který však stále zůstává na ocase v podílu vystavení Slovenská potravin. Navíc v případě řetězce Lidl byl podle prezidenta PKS růst dosažený uvedením privátní značky, která je pro slovenský potravinářů méně zajímavá z pohledu vytvořené přidané hodnoty.

- Advertisement -události

Více článků autora

- Reklama -pr clanky

Nejnovější články